Comentari a la paraixà de Miqeç
(Gènesi 41:1 – 44:17)
Hanuccà i Iossef

Per tant ens convé revisar la problemàtica dels grecs que
arribaren a Israel amb Alexandre Magne en relació a la cultura jueva.
Els primers contactes amb els hel·lens no presentaven cap
problema. Tanmateix el regne de Judea havia estat sotmès pels Perses, i passar
d’un Imperi a l’altra no era un gran desastre.
La crisi del Poble d’Israel

La Mà del Creador havia desaparegut. Els sacrificis del
Temple no podien complir la meta per la que eren oferts i el Creador era
inaccessible. Els Cohanim, els Sacerdots, complien uns ritus que no
significaven més que nostàlgia d’un passat esplendorós: quan el Creador no es
presenta gràcies als Sacrificis, el treball és de bades.
Els científics
I arriben els grecs.
Els grecs, tan
humanistes, tan oberts a totes les cultures, no poden suportar que els jueus
creguin en “forces sobrenaturals” i que n’estiguin convençuts que estiguin
sempre del seu costat.

Però els manca aquella seguretat que té el Poble del Creador
de saber exactament cap a on han de dirigir les seves perquisicions, de saber
què és el que volen entendre.
El pont
Iossef és, en la
Història jueva, el pont entre les cultures, entre el judaisme i l’hel·lenisme.
La figura de Iossef és la del virrei d’Egipte que se sent capaç
de dirigir una superpotència com era l’Egipte d’aquells dies, segons uns
criteris d’ètica i de proto-socialisme. Convé estudiar a fons els vertader
significat dels canvis socials que fa a Egipte per entendre el gran treball que
comença Iossef al país nord-africà.
Anys més tard, la connexió que tenien les tribus del Regne
del Nord, Israel, que moltes vegades són denominades “les Tribus de Iossef” o
d’Efraïm, amb les cultures que els voltaven fins al punt d’aprendre ells dels
mals camins de la idolatria, ens presenten els grans dilemes de la coexistència
amb les altres nacions.
Ghetto i Humanisme
La figura de Iehudà és
la del jueu auto-marginat que, per por de ‘contaminar-se’ dels mals costums de
les nacions enmig de les quals viu, passa la seva vida ‘especialitzant-se’ en
l’estudi de la Torà, que és la font de tota la energia i la vitalitat que la
Humanitat necessita, dins un ‘laboratori esterilitzat’ i per això se tanca dins
el ghetto i fa tots els possibles per marcar les diferències i fomentar l’ostracisme,
per una banda.
I per l’altra banda la
figura de Iossef que és el jueu integrat i implicat en la política dels països,
universalista, activista, anarquista, conseller dels reis, intermediari,
traductor, escriptor i poeta. Com una cèl·lula primitiva, que encara no està
‘especialitzada’, que és capaç de convertir-se en qualsevol teixit orgànic, que
aporta vitalitat al lloc on es troba. Amb el perill de contaminar-se, de
consumir la vitalitat en problemes massa locals i laterals, el perill
d’assimilar-se sense deixar veure i sentir l’enorme potencial que té i fins i
tot corrompent-se en un ambient hostil.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada