Comentari a la paraixà de Waïxlah (Gènesi 32:4 – 36:63)
Tres solucions
Iaacov torna d'una llarga estada a Haran on li han nascut
onze fills i una filla. Un darrer fill li ha de néixer al cap de poc temps.
Els perills que ha passat a casa del seu sogre semblen
petits devora els que l'esperen a la seva pàtria. Només arribar, ja se troba
amb un germà rancorós que no vol oblidar que el seu germà ha sabut aprofitar la
seva feblesa per recuperar una primogenitura que, tanmateix, li pertanyia, i
unes benediccions que ell, Essau, hauria emprat per fer més mal que bé. El
germà s'acosta amb quatre cents homes i males intencions.
Per a aplacar-lo, Iaacov té tres solucions: l'oració, la
adulació i presentar batalla.
Ja d'entrada ens sorprèn que l'ordre de les tres solucions
és: primerament preparar-se per la batalla; després, l'oració; i finalment la
adulació. Jo hauria posat l'oració en primer lloc. Però la Torà ens ensenya que
l'home ha de fer primerament tot el que està en les seves mans abans d'implorar
ajut diví. Pot ser que hagi d'invocar l'ajut per tal que les seves obres
tinguin èxit, això si. Però l'ajut ‘sobrenatural’, per aquelles empreses que
ens semblen impossibles, això només després d'haver-nos-hi ‘romput les banyes’.
La Sagrada Família
En tota la paraixà anterior, Iaacov ha construït tota una
família que serà la base del Poble d'
Israel, el Poble del Profetes i de Sacerdots, el Poble que rebi la Torà. En aquesta paraixà ha de conservar aquesta família i defensar-la dels perills que sobrevenen.
Com tot en aquest món, hi ha rangs, nivells, escalons,
nuclis i clovelles. També dins el Poble d'Israel, i ja en la Sagrada Família de
Iaacov, hi ha rangs. Els fills de Zilpà i de Bilhà, són menys importants i van
davant. Els fills de Leà són més importants i van més enrere. I els fills (un
al descobert i l'altre encara a l'embaràs) de Rachel, que són els més
importants de tots, van al final.
En aquest sentit hauríem d'entendre les ‘baralles’, les
gelosies, que vàrem veure a la paraixà anterior entre les dues dones, Leà i
Rachel, que se disputaven la primacia espiritual. No se tracta en absolut d'una
primacia honorífica, d'uns títols altisonants. Se tracta de qui és capaç de dur
al món un fill més preparat per complir les missions impostes pel Creador.
Els dos messies
Se van destil·lant dues imatges en la pròxima paraixà, la de
Iehudà i la de Iossef. En la nostra paraixà només podem veure les mares. I
podem veure ja el ‘gallet’ Iossef que, mentre tots els seus germans han deixat
passar a llurs mares al davant (vegeu 33:6-7), ell, amb sos sis anys mal
complits, s'alça entre Essau i sa mare. I no podem veure a Biniamin, que encara
no ha nascut i que per tant no se postra davant Essau, tal i com el seu
descendent, Mordechai, no se postrà davant el descendent de Essau, Haman (vegeu
Ester 3:2).
Iaacov arriba carregat amb dos campaments, com ja diu al
començament de la paraixà (32:11) i potser li passa pel cap que ja pot començar
la seva influència al Món. Necessita la cruel trobada amb el seu germà per comprendre
que no pot passar el carro davant de l'ase.
Colzes!
El fill major, Reuven, ja deu tenir vint-i-un anys, però
encara és massa fràgil. Quan Essau li a Iaacov ofereix (33:12) una companyia de
quatre cents soldats per fer el seu camí, la resposta de Iaacov és jacobina,
jueva. Una resposta que tal vegada els altres pobles no seran mai capaços
d'entendre, que el Poble Immortal no té por d'un camí llarg.
“Monsenyor sap que els infants són fràgils, i he de vetllar
per les ovelles i les vaques lleteres, i si les empenyem un sol dia, morirà tot
el bestiar” (33:13)
Hem de mester molt de temps per preparar-nos correctament
per les nostres tasques. La educació dels nostres fills no és res que se pugui
fer en dos dies. Les recerques científiques demostren avui dia que el
desenvolupament del cervell en els anys de l'adolescència és importantíssim, i
el que el jove pot estudiar en aquest temps li ajudarà a poder estudiar molt
millor en el futur. I després ve l'experiència, el convertir-se en un expert,
que també són hores i hores d'entrenament fins que se converteix en part
integral de la nostra personalitat.
En totes les èpoques de la Història han sabut, reis i
governadors, acudir als jueus en busca d'una saviesa que ells no tenien la
paciència de desenvolupar en ells mateixos i la volien trobar ‘feta’ i que els
la vessem dins la seva gola, com demanà Essau de son germà (Gèn. 25:30).
Per això les escoles han estat sempre en el primer lloc
d'importància pels jueus arreu del Món. Així ens convertim en Llum del Món. ‘Colzes!’
– com deia la meva àvia: aplicar-se en els estudis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada