Comentari a la paraixà de Toldot (Gènesi 25:19 – 28:9)
Magdiel
La Torà diu que Essau és Edom, i segons el Midràix un dels
darrers reis d’Edom, de nom Magdiel, fou rei de Roma, i això és el que dóna peu
a la tradició jueva que podem veure a diversos passatges del Talmud exposant la
figura d’Essau com a representant del cristianisme, i per tant també de la
cultura occidental (vegeu Ialkut Xim’oni, Midràix Rabà i Rabenu Bahià).
Essau és un personatge interessant. La etimologia del seu nom
implica que “naixé fet”, o sia que ja des del primer moment posseïa tot el
necessari per a cumplir la seva missió a la Terra, i això significa que no
necessita evolucionar. Ja està tot fet. El Midràix ho plastifica diguent que
naixé amb tot el cabell, barba i mostatxo, i amb tota la dentadura (què ferest!
ja que amb ella, segons el mateix Midràix, deixà estèril a sa mare per impedir
que tengués més descendència).
La dentadura
En el tractat de Babba Camma 3b del Talmud, hom presenta els
prototipus dels diversos danys que una persona pot causar a son proïsme i quan
arriba al prototipus dels danys causats directament per l’home, la peça de
mostra és la dentadura d’Essau, que simbolitza en el verset d’Ovadià (Abdies
1:6) la seva tendència a danyar. Segons el verset, és l’essència de les seves
intencions.
Això és una afirmació molt greu, tant si està dirigida
únicament al personatge bíblic, fill de Içhac, i més si el projectam a tota sa
descendècia i pitjor encara si el volem fer representant del cristianisme i de
la cultura occidental.
Els jueus en tenen la culpa, com sempre. Els Savis diuen que
tota aquesta violència innata d’Essau procedeix de la seva enveja. Hi ha una
competició latent entre els dos germans, Ia’acov i Essau, que de tant en tant,
i a temporades molt sovint, es fa patent. Al capítol 33:4 del Gènesi, que narra
la trobada d’Essau i Ia’acov, diu que Essau el besà i plorà. Damunt el verb “el
besà” hi ha vuit puntents que indiquen que ho feu sense cap bona intenció, ja
que en realitat el volia mossegar però s’hi rompé les dents en l’intent i per
això el besà, i plorà del dolor, com diu el verset dels Salms (3:8): “has
romput les dents dels malvats”.
La glòria d’aquest Món
Malgrat que Edom ha rebut tota la glòria d’Aquest Món: el
poder de l’Esglèsia i de les monarquies, que no permet que el seny jueu rebi
tota la consideració que es mereixeria, es sent apoquit i vexat pels roíns
jueus que sap que tenen avantatge per damunt ell. Així es converteix en un
amargat, ja que no té forces per evolucionar espiritualment i moralment. Ell és
massa superficial, massa trivial, no és capaç d’arribar a les arrels de les
accions, perquè no creu en les accions: l’únic important és la intenció; però
creure que només amb bona intenció por arribar a fer i a entendre coses el
condemna a romandre superficial i trivial.
Ia’acov treballa poc a poquet. Cada passa és vital, cada
condició és crucial. Tot té importància, malgrat que no tot té la mateixa
importància, mentres que quan Essau compara dues posicions i decideix que una
d’elles és la més important, per ell això ja significa que l’altra no té cap
importància i pot ésser anul·lada: fora noses!
No hi ha presses
La veritat és que la cultura occidental, moltes vegades
anomenada judeo-cristiana, no té quasi res del vertader judaisme. El Poble
d’Israel té paciència, una paciència infinita, perque sap que és un Poble
Etern: no hi ha presses! Més val fer les coses poc a poc i bé, que no amb dues
grapades i de qualsevol manera.
La perfecció inicial d’Essau no fa més que destinar-lo a
l’impotència, i per conseqüència, a la frustració i la violència.
Noltres seguim les passes de Ia’acov, molt més lentes però
també més segures. I això ens permet arribar molt més lluny. No per quedar amb
la glòria d’aquest Món, sinò la d’un Altre que val més.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada