Comentari a la paraixà
de Itró (Èxode XVIII 1 – XX 23)
Litúrgia jueva
La
litúrgia jueva ha canviat molt. En temps del Temple hi havia unes oracions que
no tenim actualment. D'ençà la destrucció del Temple, abans de la Diàspora, els
Savis ja concretaren unes oracions, en part basades en les que ja hi havia en
temps del Temple i d'altres noves. La dispersió dels jueus arreu del Món causà
una nova subdivisió.
De totes
maneres, hi ha oracions i lectures que són bàsiques en la litúrgia, i d'altres
que no ho són. N'hi ha que se reciten tant en públic, quan hi ha
"minyan" [=quòrum de 10 adults] com en particular, i d'altres que
només poden recitar-se en públic.
Les
diferents comunitats han anat afegint capítols de Salms, oracions noves per
diferents ocasions, etc.
Antigament
la lectura dels Deu Manaments formava part de la "litúrgia" jueva, en
les oracions diàries fetes a la sinagoga. La raó que dóna el Talmud és que els
Deu Manaments inclouen tots els altres manaments que hi ha a la Torà i que són
en total 613, com ja és sabut.
Compendi dels 613
Manaments
Tots els
manaments que se refereixen a la fe en el Creador i en el seu culte, estan
concretats en el primer manament; tots els que tracten de la prohibició de la
idolatria es veuen reflectits en el segon. Els manaments que parlen del valor
immens del Nom del Senyor, dels juraments i la cura que ha de tenir-se en el
moment de formular-los i complir-los són el desenvolupament del tercer
manament. El compliment de les festivitats, l'ordre del calendari, les pujades
i davallades de les dates destinades a "carregar les nostres
bateries", en el quart; el respecte pels pares, pels mestres i per les
ensenyances transmeses per tradició, en el cinquè. Els crims dels assassinats,
de les fornicacions, dels furts, de la infidelitat i de la cobdícia, estan
concentrats en els altres cinc manaments.
La
lectura diària dels Deu Manaments, fent un repàs dels actes diaris per veure si
n'hem vulnerat algun d'ells, pot resultar molt profitós per tot el qui vol
millorar permanentment la seva actuació.
Com és
lògic, és necessari conèixer tots els manaments, amb totes les seves
condicions, per tal que el repàs dels Deu Manaments tingui algun valor. El
llegir que hem de 'recordar el dia de Xabbat per santificar-lo' no ens fa saber
que estigui prohibit escriure en Xabbat, o que estigui prohibit menjar pa
fermentat en Péssah [=Pasqua], o l'obligació d'escoltar el so del xofar [=corn
de moltó] el dia de Cap d'Any. Però en el moment en què coneixem les
característiques de les Festes, ens pot bastar una lectura ràpida per fer el
balanç diari.
L'Exclusió dels Deu
Manaments
De totes
maneres, actualment els Deu Manaments no formen part de la litúrgia. I el
Talmud n'explica la raó.
El
rebombori del dia sisè de Siwan de l'any 2448, cinquanta dies després de la
Sortida d'Egipte, quan el Senyor ens feu sentir els Deu Manaments, fou tan
ferest! Llamps i trons i terratrèmol! Tot el Poble veu les veus. Moixé
pujà al Mont Sinai i davallà al cap de quaranta dies amb les dues Taules de la
Llei on hi havia escrits els Deu Manaments.
"Només"
Deu Manaments.
Ai, ai,
ai, ai ai!
Començà
la gent, dos mil anys més tard, a pensar que només els Deu Manaments
foren entregats pel Senyor a son Poble. Tota la resta, els altres 603
Manaments, foren "inventats" pel Gran Mestre. No és que no tinguin
cap importància, deien. Però són del Mestre humà i no del Mestre Diví.
En
poques paraules: se començà a estendre l'idea que la Torà no sigui la Paraula
del Senyor sinó una "invenció" genial, o àdhuc una compilació modelada
i modulada per un Savi educat en el Palau dels faraons d'unes lleis que ja
existien bàsicament en la legislatura egípcia o caldea.
I la
"prova" la trobaven en el "fet" que "només" els
Deu Manaments formaven part de la litúrgia diària. Senyal que "només
ells" eren realment importants.
Una nova religió
Aquesta
idea s'escampà amb el començament del cristianisme, quan els seus seguidors se
plantejaren el problema dels neòfits no-jueus (que n'estaven farts de la
idolatria romana, però n'estaven amarats d'ella), si han de convertir-se al
judaisme del qual el cristianisme n'és una secta, o si se tracta d'una religió
a part i els neòfits hi ingressen d'altre manera. Ambdues idees acceptaven el
fet que el cristianisme se basava en el judaisme, en la Torà d'Israel. El
problema era el pes que havia de donar-se als 613 Manaments: eren 'particulars'
dels jueus, o eren 'internacionals'? Els neòfits eren part d'Israel o formaven
cos a part?
L'idea
dels Deu Manaments, més o manco 'abstractes', ja que no davallaven als detalls,
a les 'minúcies' i als detalls 'trivials', els semblà fantàstica.
Els
Savis d'Israel havien de lluitar contra aquesta idea perniciosa i destructiva,
i decidiren, en primer lloc, eliminar la lectura dels Deu Manaments de la
litúrgia pública.
En el
cristianisme, els jueus seguien complint tots els manaments, seguien assistint
als Sacrificis del Temple, mentre que els neòfits vivien més 'abstractament'.
No passaren massa dècades fins que les restes dels manaments desaparegueren del
tot i els pocs jueus que formaven part del cristianisme se van fondre dins la
gran massa de neòfits (llevat d'una secta que per segles, a Jerusalem, encara
se consideren jueus i segueixen practicant les lleis de la Torà, i a part de
noves sectes de jueus 'messiànics' que han traduït els seus complexos de
minoria menyspreada en una nova secta jueva, o cristiana). Com ja sabem, en el
cristianisme van desaparèixer per complet tots els altres Manaments.
Noltres,
els 'anussim', els descendents dels jueus conversos, hem passat per aquest
embut i, gràcies a D'éu, n'hem sortit sans i estalvis.
El camí
encara és llarg, ja ho sabem, però al manco hem pres la bona direcció.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada