dilluns, 18 de gener del 2021

La Llum

 

Comentari a la paraixà de Bo (Èxode 10:1-13:16) 

La Fosca

La penúltima plaga d’Egipte fou la de la fosca. 
Varen ser uns dies de fosca absoluta. Però només per als egipcis, ja que els Fills d’Israel tenien llum. 

El midraix intenta explicar-nos què era aquesta fosca que sofriren els egipcis. Si era ambiental o si tenia el gruix d’una moneda damunt la retina. 

L'òbol de Coront

Aquesta segona possibilitat em fa recordar la llegenda grega, per la que col·locaven una moneda sobre cada un dels dos ulls (o davall la llengua) per poder pagar al psicopomp Caront, que els permetia travessar l’Estígia. 

Per fer-li cas a aquesta possibilitat, podria pensar que els Savis ens diuen que s’estaven preparant per a la mort incipient, que vendria als primogènits al cap de dues setmanes o a tots els soldats un poc més tard quan fossin ofegats a la Mar de la Canya (mal denominada Mar Roja). 

 I també em fa pensar en la imatge del cobdiciós, que l’or li fa perdre la visió moral del món. 
Segons aquesta possibilitat, podríem pensar en què la cobdícia dels egipcis els feu perdre la possibilitat de fer partir llurs esclaus, els Fills d’Israel, per por de perdre la mà d’obra gratuïta que els proporcionaven. 
Això els feu arribar de plaga en plaga, fins a la darrera fase, on ja no podrien alliberar-se del tràgic final. 

Dicotomia Universal

Un altre midraix parla d’una dicotomia universal entre la llum i la fosca: tota la fosca per als egipcis, i tota la llum per als Fills d’Israel, sense deixar lloc per a les mitges ombres. 

Per això, el tractat talmúdic de P’sahim, que parla de tot el que està relacionat amb la festa de Péssah, comença amb la noció de la llum en tots llurs aspectes, dedicant-li les tres primeres pàgines. Perquè l’eixida d’Egipte és l’arribada de la llum al món. 

 En el primer dia de la Creació llegim sobre l’aparició de la llum, que no era llum solar. Era la llum de l’ètica, la llum de l’ordre que ha de regnar dins l’Univers, la llum de la Torà. 

I el midraix diu que aquesta llum fou amagada pel Creador, ja que la gent, en la primera fase de la Història, no era capaç d’usar-la correctament: l’intel·lecte encara no s’havia desenvolupat a bastament com per a fer ús correcte dels coneixements que ens donaria. 

El Retorn de la Llum

Però en el moment en què el Poble d’Israel surt d’Egipte, a punt de rebre la Torà al Mont Sinai, és quan aquesta llum fa el seu camí de tornada al món. És clar que no basta amb l’acció de ‘rebre la Torà’ en un moment determinat. 

És necessari desenvolupar els coneixements que ens hi arriben, amagats encara en històries verídiques de les que hem de saber extreure la lliçó moral, l’ensenyança, el bon camí a prendre, i també el concepte transcendental. 



 Tanmateix, el fet de la Sortida d’Egipte significa que ja estam preparats per rebre la noció de la llum sense que ens cegui o sense deformar-la o fer-ne un mal ús. Ara comença la feina de treure’n el suc.

És el nostre treball, d'estudiar la Torà en tots els seus aspectes, des del més senzill i captable fins al més arcà i cabalístic. Dedicar hores i hores a l'estudi de nostra Torà, omplir-se de les seves nocions i posar en practica tot el que en som capaços.