Comentari a la Nit del Séder
Tot al seu lloc
La primera nit de la Festa de Péssah és la coneguda pel nom de Nit del Séder. ‘Séder’ és un mot hebreu que significa ‘ordre’. I amb això volem significar que tot està ordenat, tot té el seu lloc i el seu moment: el moment de fer el ‘Kidduix’, o el moment de relatar la Sortida d’Egipte, o el moment de menjar les herbes amargues. I quin lloc és el de l’ou rostit i quin és el de la ‘harósset’. A quin moment el pa alís (les matsot) està destapat i a quin moment el cobrim.
Tot té el seu lloc, i això és el que li dóna la seva importància, la seva trascendència. Ja que quan les coses vénen sense ordre, perden la seva importància: poden venir o no venir, poden fer impacte o passar desapercebudes: ser o no ser...
Miracles i Natura
El Séder representa igualment que el Món en que vivim té un ordre, té un significat. No és una aparició caòtica d’éssers humans, animals o vegetals, ni tan sols espirituals i miraculosos. No. Noltres sabem que tot està ben ordenat, que tot té el seu sentit, tant la Natura com els miracles, tant la matèria com l’esperit. No hi ha res que surti d’aquest ordre: la Natura té el seu lloc i la seva funció, i els miracles també tenen llur moment adequat, llur sentit i llur incumbència.
Els Savis expliquen que la Natura i els miracles són dos sistemes que treballen intermitentment, que se complementen i que ens porten a una mateixa meta.
Algunes persones neguen la importància de la vida espiritual: només creuen en el que pot ésser captat pels sentits: el que pot ésser experimentat: el món empíric.
Altres persones, al contrari, neguen la trascendència de la vida material. Quina importància poden tenir els fets humans, els pensaments formulats en paraules de la ment d’uns primats més o menys desenvolupats?
Renaixement
La Nit del Séder és el moment precís del naixement renovat, actual i concret, del Poble d’Israel. Cada any, en aquesta nit encisa, se reprodueix el fet de l’Independència del nostre Poble de l’esclavitud humana, de l’estretura de l’enteniment, de l’horitzó empetitit de la ment de l’home autodenominat ‘sàpiens’.
Posant les coses en ordre, reconeguent l’orígen i la meta de cada element, podem obrir el nostre enteniment a un horitzó moltíssim més ample i consistent, més lògic i més ètic.
Aquesta és, segurament, la principal funció del Poble d’Israel: posar ordre en els fenòmens d’aquest Món, tant els palpables com els místics, i mostrar la relació que hi ha entre ells.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada