Comentari a la Festa de les Cabanetes
Festa incongruent
Celebrar la Festa de les Cabanetes (Succot) al començament de la tardor és, com altres moltes coses al judaisme, perfectament incongruent.
No seria millor construir les Cabanetes al començament de l’estiu o al manco de la primavera, quan la gent n’està farta de viure dins les cases hivernals, mal ventilades i oscures, i surt d’excursió a l’aire lliure o construeix estructures provisionals per passar-hi unes setmanes de vida sana?
A demés, si ens fixam en el que diu el texte bíblic que explica els esdeveniments a la Sortida d’Egipte, veurem que la primera ‘estació’ que van tenir els Fills d’Israel en el seu viatge fou denominat exactament així ‘Succot’ (=Cabanetes), ja que van construir-les per passar-hi la nit. Així, doncs, la Festa de les Cabanetes hauria de ser a la primavera i no a la tardor.
Però, com ja he postulat, el judaisme prefereix traslladar-la al final de l’estiu.
La Collita
Bé, pot ser que hi hagui un motiu suplementari, que és el fet de ser el temps de la collita, o sia, quan es recol·lecta dins les cases i dins els magatzems tot allò que ha donat el conreu del darrer any i que ha quedat al sol per tal que es sequi durant tot l’estiu. I la Torà diu que hi ha, efectivament, una Festa de la Collita.
La pregunta és, per quin motiu la Torà mateixa identifica la Festa de les Cabanetes amb la de la Collita? Per què no quedà la de les Cabanetes al començ de l’estiu, tal i com el bon seny ens dicta?
No hi ha més remei: el judaisme, la Torà, prefereix que les Cabanetes siguin construides i habitades en una temporada inapropiada i inoportuna. Ja que el fet d’habitar en cabanes en dies de calor no representa cap missatge espiritual, no ens fa pensar en cap ‘precepte’ especial, mentres que quan es fa a la tardor, quan els vespres ja fa fred i algunes vegades ja hi plou (a Israel), tothom se n’adona que és per un motiu molt especial: un manament, una instrucció divina amb un missatge transcendental que no se pot adquirir d’altra forma.
El Record i l’Evocació
La Torà mateixa diu: ‘per tal que sapiguen les vostres generacions que vaig fer habitar els Fills d’Israel en cabanes, quan els vaig fer sortir del país d’Egipte; jo som el Senyor, el vostre D-éu’. Vol dir que hi ha d’haver quelcom que ens ajudi a recordar que fou el Creador que ens feu habitar en les cabanes.
Per cert, que els Savis diuen que, a part de les cabanes ‘humanes’ construïdes pels homes, hi havia una protecció especial: “Els teus vestits no s'envelliren de portar-los, ni se't van inflar els peus durant quaranta anys” (Deut. 8:4), gràcies a uns ‘núvols de glòria’ que els protegiren durant tot el viatge (llevat d’unes poques ocasions senyalades).
Així, doncs, la Festa de les Cabanetes representa la Protecció Divina, i per tant no pot ser celebrada més que en una estació incongruent, en la que se vegi clarament que el motiu d’ella és la seguredat que tenim de seguir rebent aquesta protecció fins i tot en les èpoques més difícils i més perilloses. Una protecció representada justament en una construcció provisional i lleugera i en una estació en què comença a refredar, per demostrar que no és en la protecció material que posam la nostra confiança sinó precisament en la transcendental , en la Divina.
Aquesta ha d’ésser la nostra ‘Collita’, després del treball espiritual de tot l’any que culmina en els dies Sagrats de Cap d’Any (Roix ha’Xanà) i el Dia del Perdó (Iom Kippur), que ens atorguen una perspectiva més enllà de les parets materials de la nostra casa i de les teulades que aturen la pluja. La perspectiva d’aquells que reconeixen la vigilància i la protecció del Creador en cada passa que donen, en cada circumstància que els esdevé.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada